Jak dobrać rozmiar opon rowerowych?

Jak dobrać rozmiar opon rowerowych?
Opony rowerowe podczas użytkowania są ciągle narażone na uszkodzenia. Niezależnie od tego, czy korzystasz z roweru MTB w trudnym terenie, czy roweru szosowego na równej nawierzchni, opona ma cały czas kontakt z nawierzchnią, na której mogą znajdować się elementy będące w stanie ją uszkodzić. Wymiana opony rowerowej niekoniecznie musi być skutkiem przebicia. Często wymieniamy opony z powodu nadmiernego zużycia się bieżnika. Na przykład niewymiarowa opona rowerowa może powodować większy dyskomfort jazdy i z czasem zwiększać zmęczenie. Dobór odpowiedniej opony rowerowej może stanowić problem dla niedoświadczonych użytkowników. Przeszkodą mogą okazać się enigmatyczne zapisy, które informują o wymiarach opony. Z naszego artykułu dowiesz się jak czytać rozmiar opon rowerowych oraz jak dobrać odpowiedni rozmiar. Przygotowaliśmy szczegółowe informacje o różnych metodach określania prawidłowego rozmiaru opony rowerowej oraz o tym, jak w krótkim czasie można dokonać dokładnego pomiaru.
Spis treści
- Jak dobrać rozmiar opon rowerowych?
- Jak dobrać szerokość opony do szerokości obręczy?
- Rozmiar opony a ograniczenia
- Systemy oznaczenia opon rowerowych
- System ETRTO
- Czym jest średnica osadzenia stopki opony w systemie ETRTO?
- Rozmiary opon rowerowych
- Tabela rozmiarów opon rowerowych
- Dlaczego istotne jest dobranie właściwego rozmiaru?
- Podsumowanie
Jak dobrać szerokość opony do szerokości obręczy?
Opona rowerowa, aby spełniała swoje zadanie oraz jej użytkowanie było dla nas bezpieczne, musi być dobrze dobrana. Zbyt wąska opona wpadnie w obręcz, przez co jazda nie będzie możliwa. Zbyt szeroka opona (jeżeli uda nam się ją wsadzić w obręcz) może słabo trzymać. Niepoprawny dobór szerokości opon (zbyt szerokie) może zakończyć się uszkodzeniem ścianek bocznych, poprzez ciągły nacisk felgi. Te dwa skrajne przypadki uniemożliwiają zachowania bezpieczeństwa podczas jazdy. W tabeli poniżej zostały przedstawione popularne szerokości. Podczas dobierania opony, należy kierować się przede wszystkim wewnętrzną średnicą obręczy lub średnicą zewnętrzną felgi. Jak ją zmierzyć? Jeśli, nie znamy jej wymiaru i na obręczy nie ma podanych informacji, to najlepiej jest zmierzyć ją ręcznie. Wymaga to zdjęcia ogumienia z obręczy, ponieważ tylko w ten sposób pomiar będzie wiarygodny.
Rozmiar koła to nie jedyny parametr, jaki należy uwzględnić podczas zakupu. Opona idealnie dopasowana do obręczy sprawi, że jazda rowerem będzie bezpieczniejsza i zgodna ze sztuką.
Rozmiar opony a ograniczenia
Nawet jeśli poprawnie dobierzemy wewnętrzną szerokość opony rowerowej do obręczy, to pozostaje jeszcze kwestia doboru zewnętrznej szerokości, a co za tym idzie wysokości opony. Należy dokładnie sprawdzić, czy opona, którą mamy zamiar zakupić, na pewno będzie odpowiednia. Szersza opona może okazać się na tyle duża, że będzie tarła o fragmenty ramy roweru. Nie może być także zbyt wąska. Pomijając już kwestie estetyki, zbyt wąska opona w rowerze MTB może stwarzać bezpośrednie zagrożenie dla rowerzysty, spowodowane zmniejszoną przyczepnością. Z kolei szerokie opony, które zostały założone do roweru szosowego, mogą wyrządzić szkodę w postaci przetarcia na widelcu lub w tylnym trójkącie ramy. Jeżeli posiadasz rower gravelowy, to szerokość opony nie ma w tym przypadku znaczenia, ponieważ ten rodzaj jednośladu posiada odpowiednio skonstruowany widełki.
Oprócz odpowiedniego dobrania rozmiaru opony niezwykle istotną kwestią jest to, dla jakiej konstrukcji przeznaczona jest opona. Obecnie na rynku dostępnych jest szereg różnych opon przeznaczonych dla każdego rodzaju roweru. Ogumienie na rower szosowy będzie inaczej skonstruowane niż ogumienie na rowery turystyczne.
Systemy oznaczenia opon rowerowych
Rozmiar opony rowerowej jest jednym z najważniejszych parametrów. Dzięki niemu jesteśmy w stanie być pewni, że opona, którą zakupimy w sklepie stacjonarnym lub internetowym będzie pasowała do naszych obręczy. Aby sprawdzić rozmiar opony, wystarczy odczytać zapis, który znajduje się zazwyczaj na jej boku. Jeżeli oznaczenia zostało już wytarte, to należy zmierzyć średnicę opony i przeliczyć ją na odpowiedni system. Obecnie w użyciu są 3 różne systemy oznaczeń rozmiarów opon rowerowych. Są to:
- system calowy - system służący do opisywania rozmiaru opon za pomocą cali. Oznaczenia wykorzystujące jednostki imperialne są coraz rzadziej spotykane w Polsce. W zapisie 26"x2,25" liczba 26 odnosi się do przybliżonej zewnętrznej średnicy opony w calach. Jej szerokość liczy 2,25 cala. Ten system najczęściej wykorzystuje się do oznaczenia opon przeznaczonych dla rowerów górskich;
- system metryczny - rozmiar opony jest podawany w milimetrach. Oznaczenie 700x28c opisuje oponę, której zewnętrzna średnica wynosi 700 mm, a jej szerokość wynosi 28 mm. Litera "c" informuje o tym, że podany wymiar odnosi się do średnicy wewnętrznej, co pozwala na dobranie opony do obręczy;
- ETRTO (ang. European Tyre and Rim Technical Organisation), czyli Europejska Organizacja Techniczna ds. Opon i Obręczy. Wraz z postępującą globalizacją, powstał system, który ma na celu wprowadzenie standardu wyrażania wymiarów opon nie tylko rowerowych. Rozmiary opon rowerowych zapisane w tym systemie stają się coraz powszechniejsze. Jest on wystarczający do jednoznacznego opisu ogumienia. Standard ETRTO wskazuje średnicę wewnętrzną opony. Przykładowo oznaczenie 622x19 opisuje oponę, której średnica osadzenia stopki wynosi 622 mm, a wewnętrzna szerokość obręczy wynosi 19 mm. Pierwsza liczba nie zawsze oznacza średnicę wewnętrzną opony. Należy pamiętać, ze trzycyfrowa liczba oznaczająca średnicę ogumienia może także występować na drugiej pozycji w zapisie.
System ETRTO
Ten coraz popularniejszy system ISO eliminuje zamieszanie związane z wymiarami opon. System ETRTO do opisania rozmiaru opony wykorzystuje zapis w postaci dwóch liczb. W przypadku obręczy jest to wewnętrzna szerokość między obrzeżami, jak pokazano na schemacie; w przypadku opony jest to napompowana szerokość. Będzie się to nieco różnić w zależności od szerokości obręczy.
Drugi numer ISO jest krytyczny: jest to średnica osadzenia stopki felgi w milimetrach ("BSD"). Ogólnie rzecz biorąc, jeśli ten numer się zgadza, opona będzie pasować do obręczy; jeśli nie pasuje, opona nie będzie pasować.

Powyższy obrazek opisuje skąd biorą się wymiary w systemie ETRTO. Wymiar (3) to tak zwana średnica osadzenia stopki. Wewnętrzna szerokość między obrzeżami (2) oraz zewnętrzna szerokość obręczy (1).
Czym jest średnica osadzenia stopki opony w systemie ETRTO?
Średnica osadzenia stopki (ang. Bead Seat Diameter - B.S.D.) to kluczowy wymiar, który decyduje o tym, czy dana opona zmieści się na danej obręczy. Odnosi się on w szczególności do obszaru wewnątrz obręczy przypominającego "półkę", na którym osadza się stopka.
Średnica osadzenia stopki jest podstawowym wymiarem stosowanym w systemie ISO/E.T.R.T.O. do doboru rozmiaru opon i obręczy. Jest to wielka zaleta tego systemu, w porównaniu ze wszystkimi starszymi systemami, które odnosiły się do średnicy zewnętrznej ogumienia, bez szczególnego odniesienia do średnicy obręczy lub do styku opony z obręczą.
Tradycyjne systemy wymiarowania opierają się na pomiarze średnicy zewnętrznej opony. Jest ona mierzona w calach (28", 29") lub milimetrach (670 mm, 700 mm). Wraz z rozwojem w branży systemy rozbiegają się z rzeczywistością. Popularnym przykładem jest opona 26"2,125" o zewnętrznej średnicy zbliżonej do 26". Niektórzy producenci zaczęli produkować opony o szerokości 1,75". Takie opony także były oznaczone jako 26" i pasowały do felgi, jednak zewnętrzny rozmiar opony był mniejszy i wynosił około 25 5/8".
Rozmiary opon rowerowych
Opony rowerowe produkuje się w szerokim zakresie rozmiarów. Od modeli przeznaczonych do rowerków dziecięcych liczące 10" aż po duże opony 29" do rowerów dla dorosłych.
Ciekawostka: Opony o rozmiarach 28" i 29" mają taką samą średnicę, jednak opony 29" są szersze, przez co muszą być także wyższe. Producenci opon wprowadzili takie oznaczenie, aby odróżnić opony wąskie od opon szerokich.
Tabela rozmiarów opon rowerowych
Aby rozwiać wszelkie wątpliwości na temat rozmiarów opon rowerowych, zamieszczamy tabelkę, w której zawarte są najpopularniejsze wymiary wraz najczęściej spotykanym typem roweru.

Tabela 1. Wewnętrzna średnica obręczy i rozmiar opony rowerowej w calach
Dlaczego istotne jest dobranie właściwego rozmiaru?
Gdy kupisz oponę rowerową w odpowiednim rozmiarze, będziesz miał lepszą trakcję i ogólną skuteczność hamowania. Dzięki temu możesz jeździć szybciej, dalej i czuć się bezpieczniej na drodze. Jednak wybór właściwego rozmiaru to nie tylko poprawa osiągów, ale także komfort jazdy. Niewymiarowe ogumienie rowerowe może powodować wibracje na drodze, które mogą sprawić, że jazda stanie się jeszcze bardziej niekomfortowa, a z czasem zwiększy się zmęczenie.
Duże znaczenie ma także odpowiednio wysokie ciśnienie. Zwiększone zmęczenie może być właśnie wynikiem zbyt niskiego ciśnienia w oponie. Aby uniknąć nieprawidłowego ciśnienia, należy zawsze zaczynać od ciśnienia zalecanego dla danej opony. Przed rozpoczęciem jazdy, należy także zwrócić uwagę na rodzaj terenu, po którym będziemy się poruszać. Pomoże to określić właściwe ciśnienie dla danego rodzaju jazdy. Do poruszania się po drogach utwardzonych należy stosować wyższe ciśnienie niż podczas jazdy terenowej. Dodatkowym czynnikiem jest także waga rowerzysty. Do jazdy terenowej zaleca się ciśnienie niższe niż to wskazane przez producenta. Istnieje wiele wytycznych i ogólnych zaleceń dotyczących właściwego ciśnienia w oponach rowerowych. Jednak poniższe wskazówki należy zawsze traktować jako wytyczne, a nie jako prawidłowe ciśnienie dla danego modelu ogumienia.
Podsumowanie
Dobór opony podczas pierwszego zakupu może przysporzyć problemów. Dzięki standardowi ETRTO opracowanemu przez Europejską Organizację Techniczną ds. Opon i Dętek jesteśmy w stanie jednoznacznie wskazać oponę idealnie pasującą do naszej obręczy. Wystarczy znać samą średnicę wewnętrzną opony wraz z jej szerokością wewnętrzną. Obecnie możesz dobrać nie tylko odpowiedni rozmiar opony, ale także interesujący Cię tym bieżnika. Aby zmniejszyć opory toczenia i poprawić komfort jazdy oraz osiągać duże prędkości, możesz zdecydować się na opony slick lub semi-slick. Zachęcamy także do obejrzenia naszych akcesoriów do rowerów.
